Vedtægter

Vedtægter

Vedtægter for Alslev Sport og Kultur (ASK)

§ 1: Navn og hjemsted: 
Foreningens navn er Alslev Sport og Kultur (ASK). Foreningen er hjemmehørende i Varde Kommune.

§ 2: Formål:
Foreningens formål er at være lokalt samlingspunkt og være med til at skabe fællesskaber omkring idræt.

§ 3: Tilhørsforhold:
Foreningen er medlem af de interesseorganisationer, som den fungerende bestyrelse beslutter. Dog skal ind- og udmeldelse forelægges på en ordinær generalforsamling.

§4: Forretningsudvalget og bestyrelsen:
Udgør den overordnede ledelse i foreningen og har som sådan ansvaret for, at den ledes på forsvarlig vis og i overensstemmelse med vedtægter og forretningsorden. Bestyrelsen består af et forretningsudvalg på minimum 3 og op til 5 medlemmer, 1 repræsentant for hvert aktivitetsudvalg samt 1 repræsentant for støtteudvalgene. De enkelte støtteudvalg kan derefter deltage efter behov. Forretningsudvalgets medlemmer vælges på en generalforsamling og konstituerer sig efterfølgende med formand, kasserer, sekretær samt evt. næstformand og menigt medlem på det førstkommende forretningsudvalgsmøde efter generalforsamlingen.
Medlemmer af forretningsudvalget vælges for to år ad gangen. Der afholdes valg hvert år, således at halvdelen af forretningsudvalgets medlemmer er på valg årligt. Såfremt et medlem går af i utide, udpeges et nyt medlem ind for den resterende periode, så det sikres at der fortsat kan afholdes valg af halvdelen af medlemmerne hvert år.

§ 5: Medlemsoptagelse og evt. udelukkelse:
Foreningen kan optage både aktive og passive medlemmer, som respekterer foreningens vedtægter. Et medlem kan udelukkes, hvis særlige forhold gør sig gældende. Udelukkelsen skal dog forelægges den nærmest følgende generalforsamling, hvis den udelukkede kræver dette.
Efter indstilling fra udvalgene, kan bestyrelsen godkende optagelse af æresmedlemmer som offentliggøres på næstkommende generalforsamling

§ 6: Kontingent:
Det er bestyrelsen, som fastsætter kontingentsatserne, efter indstilling fra udvalgene.

§7: Generalforsamling:
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i februar.
Indvarsling sker ved bestyrelsens foranstaltning gennem offentliggørelse mindst 14 dage før generalforsamlingen.
Forslag, som ønskes forelagt generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 10

Alle Medlemmer over 16 år samt æresmedlemmer, er stemmeberettiget ved generalforsamlingen og valgbar til bestyrelse og udvalg
Det er muligt af afholde generalforsamlingen digitalt.

§ 8: Dagsorden:
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal minimum omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere.
2. Bestyrelsen aflægger beretning til godkendelse.
3. Fremlæggelse af regnskab for det forløbne år.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg af forretningsudvalg.
6. Udvalgene aflægger beretning.
7. Valg af bilagskontrollant samt suppleant for denne.
8. Eventuelt.

§ 9: Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes, når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer eller 1/3 af bestyrelsen skriftligt indgiver begæring herom til bestyrelsen. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 1 måned efter, at begæringen er fremkommet over for bestyrelsen med oplysning om det emne, som ønskes behandlet.

§ 10: Tegning af foreningen:
Foreningen tegnes af formanden og kassereren i foreningen. Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom samt ved optagelse af lån af den samlede bestyrelse. Forretningsudvalget kan godkende køb op til en beløbsgrænse på 5000kr. pr. forespørgsel.

§ 11: Foreningens hæftelse:
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den tilstedeværende formue.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer, udvalg eller bestyrelse nogen personlig hæftelse i relation til foreningens forpligtelser.
Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen del i foreningens formue eller udbytte af nogen art.

§ 12: Regnskab og revision:
Kassereren forestår foreningens regnskabs- og kassevæsen samt udarbejder regnskab til forelæggelse på den ordinære generalforsamling. Kassereren modtager alle indbetalinger og foretager alle udbetalinger af foreningens midler. Kassereren er pligtig til at holde foreningens midler skarpt adskilt fra andre midler.
Foreningens midler skal være anbragt i et eller flere anerkendte pengeinstitutter bortset fra nødvendige midler til foreningens daglige drift.
Regnskabet følger kalenderåret. Det skal ved fremlæggelse på generalforsamlingen være kritisk revideret af den af generalforsamlingen valgte bilagskontrollant.
Bilagskontrollanten samt suppleant for denne vælges for 1 år ad gangen.

§ 13: Vedtægtsændringer:
Vedtægtsændringer skal forelægges generalforsamlingen og skal godkendes med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

§ 14: Foreningens opløsning:
Foreningens opløsning kan ske ved en på sædvanlig måde indvarslet generalforsamling, såfremt 2/3 af foreningens medlemmer er fremmødt og mindst 2/3 af disse stemmer for.
Ellers afholdes en ny generalforsamling 14 dage senere, hvor simpelt flertal fra de fremmødte tæller.
På generalforsamlingen tages, efter indstilling til bestyrelsen, afgørelse om salg af ejendele, afvikling af forpligtelser.
Eventuel formue tilfalder idræts- og ungdomsarbejdet i Alslev og omegn.

Således vedtaget den: 16/11-2021

Støt vores sponsorer - De støtter os

Sponsorer